Сви писци и песници морају да знају како се животу може сметати!

Сви писци и песници морају да знају како се животу може сметати!”1
“Ево како. Повери ли се дрвету брига о његовом властитом
растењу, дрво ће цело израсти у изданке, или ће отићи сасвим у
корен, или ће се потрошити на један лист, зато што ће
заборавити на васиону на коју треба да се угледа, и, производиће
једну ствар од хиљаде, почеће у хиљадама производити једно те
исто2
Мит ме је одвукао и помогао ми да заборавим много тога: тако
сам сачувао најдрагоценије ствари.
Крупне хризантеме са којих се круне латице…
Тога могу да се сетим тако јасно, као и бешумног откидања
суза…
Као некада моје играчке и голубови, тако су, временом, и моја
сећања тонула у бујну траву иза салаша на обали Пека, у злато
топољака, у расцветане багремаре, којих је било много око села. У
пластове…Чувао сам волове и овце, још од шесте године, а онда свиње
и пилиће током читаве основне школе, и као гимназијалац. Свиње су
биле црне, моравке, или мрке, лукаве, алаве…Не знам када сам изишао
из оног детињства у којем сам се ноћу налазио опседнут кошмарима;
врло рано, нисам казивао све што сам помислио, и оно најбитније,
најпотребније и најнемирније скривао сам у себе…Чамотињу сам врло
рано видео на ђермовима дању, по опустелим баштама, крајем јесени,
чувајући свиње по пољу, у близини нашег салаша. Чворове у души
завезивали су неумитни догађаји (деобе; свађе; размирице; завист;
пакост), и због њих је растење застајало…
Нисам написао књигу о детињству; не мислим да је то
страшно. Ја сам путовао неким другим возовима. И путујући њима,
схватио сам оно што треба. Као у возу који јури, тако је и у писању
пријатније гледати уназад него напред…
________
1 МирославЛукић: Усамљено дрво, 1 – Београд, Мобаров институт:
Заветине, 2002, 164 стр.; стр. Крај миленијума, стр. 136.
2 Борис Пастернак, Заштитна повеља, Нолит, Београд, 1958,
Детињство Ливерсове, стр. 136

Leave a Reply

